قرآن و کثرت گرایی دینی (پلورالیسم)؛ مبانی، زمینه ها و انگیزه ها
نویسندگان
چکیده
ارزیابی مبانی پلورالیسم دینی از منظر درون دینی و قرآنی و انگیزه ها و زمینه های اجتماعی و سیاسی آن است. نگارنده، پس از تعریف پلورالیسم به تعدّد و تکثر ادیان حق به تاریخچه آن پرداخته و خاستگاه پلورالیسم را غرب و دنیای مسیحیت دانسته که به تدریج به شبه قاره هند و دنیای عرب و سپس به ایران وارد شده است. در ادامه زمینه های معرفتی و اجتماعی پلورالیسم دینی را فرو کاستن اعتبار دین مسیحی، عملکرد و رفتار سوء ارباب کلیسا، نارسایی های معرفتی مسیحیّت، گسترش فرقه های مذهبی به ویژه پروتستانیسم و نیز بازتاب لیبرالیسم در پلورالیسم، ارتباط پیروان ادیان، رواج اندیشه های الحادی، افول معنویت در غرب و آشنایی پاره ای از عالمان غرب مسیحی با حقانیّت آموزه های اسلامی برشمرده و انگیزه های طرح نظریه پلورالیسم را مورد بررسی قرار داده است. در پایان، به بازکاوی مبانی پلورالیسم دینی از جمله: گوهر یگانه ادیان، تکافؤ دلایل حقانیت ادیان، دوری حقیقت از دسترس عقل، زمان مندی آموزه های ادیان، نسبیّت فرهنگی، فراگیری لطف و هدایت الهی و تکثر فهم دینی پرداخته است.
منابع مشابه
مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)
این مقاله بر آن است تا رابطه تجربه دینی و پلورالیسم دینی را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا سعی شده است تعریف روشنی از تجربه دینی و پلورالیسم دینی به دست داده شود. تجربه دینی به معنای مواجهه انسان با امور ماوراء الطبیعی یا مشاهده و مشارکت در آن ها یا دریافتی است که متعلق آن خدا یا امور مرتبط با خداست. پلورالیسم دینی راهی برای تبیین تنوع و کثرت ادیان و حیانی و غیر وحیانی است و بر آن است که تمامی اد...
متن کاملکثرت گرایی دینی
میدانیم که دین طیف گسترده ای از عقاید واعامال گوناگون را شامل است دراباره مقوله دین چها نظریه مهم در عرصه کلام جدید مطرح شده است .و درباره این نظریه ها سوالات جالب توجهی مطرح است که برخی از آنها عبارتند از ، افزایش محبوبیت کسرت گرایی و شمول گرایی را چگونه می توان تحلیل کرد .چگونه باید کسرت گرایی راا بیان کنیم مقاله حاضر بر آن است که به صورت فشرده به تبیین و نقادی این سوالات بپردازد
متن کاملبررسی پلورالیسم(کثرت گرایی)دینی در مثنوی مولوی
پایان نامه ی حاضر، پژوهشی در باب فلسفه دین و ارتباط آن با ادبیات عرفانی است که ناظر به، بررسی آرای دینی مولوی با پیروان مکتب پلورالیسم دینی است. هر یک از این دو، نماینده ی تاریخ و فرهنگی متفاوتند؛ مولوی به وحدت درونی ادیان اعتقاد دارد و در عین حال در محیطی اسلامی رشد کرده و اسلام را به عنوان دین خاتم و کامل می پذیرد؛ حال آنکه پلورالیسم دینی پدیده ای معاصر و مربوط به جامعه ی غرب است که همه ی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۵۴-۷۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023